söndag 28 september 2014

Idioti


Centret där tjejerna går på terapi övertygade för några år sedan kommunen om att dom måste tillhandahålla en tjänst för alla barn som går på dagis/skola och terapi med skjuts mellan skolan och centret. Kanonbra sak verkligen, särskilt för föräldrar som arbetar och/eller inte har någon bil.
För att den här tjänsten ska vara kvar är det såklart viktigt att så många familjer som möjligt utnyttjar den. Jag förstår det, men för oss passar det inte alls. Jag har förklarat det för socialassistenten på centret hundra gånger vid det här laget, men i fredags var hon ändå på mig igen om att vi ska ringa och boka hos kommunen.

Hade det varit så att minibussen åkte och hämtade tjejerna, körde dom till gymnastiken och sen tillbaka till skolan utan min medverkan hade det ju varit super, men så funkar det tyvärr inte.
Jag måste vara med, vilket innebär att jag måste ta bilen och åka till skolan och vara där en timme innan gymnastiken börjar, för man vet aldrig riktigt när bussen kommer... Åka med tjejerna till gymnastiken, vänta tills dom är klara, vänta på att bussen ska komma och hämta oss och köra tillbaka oss till skolan och sedan därifrån ta bilen hem igen...

Till saken hör dessutom att det inte finns några bilbarnstolar. Det har varit mitt främsta argument. När det gäller säkerhet i bil viker jag mig inte en centimeter, och jag har till och med bråkat med i stort sett hela min italienska del av familjen om vikten av att barnen sitter ordentligt fastspända i bilen...

I fredags kallade socialassistenten in mig till sig och tjatade igen om att jag måste ringa och boka... Jag frågade igen om dom har bilbarnstolar...
Nej, det har dom inte, men du sätter dom i vagnen så kör dom in vagnen där bak och spänner fast den...
Okej, men det räcker inte... Jo, men det är väl klart det gör, dom har ju bälten i vagnen...
Mmm, eller hur... en vagn är ju gjord för att hålla fast ett barn vid en eventuell krock...
Men det är ju bara här inom byn svarar hon...
Glöm det sa jag, jag vet vad som händer med barn som inte sitter fast. Inte en chans att jag låter dom åka på det viset...
Jamen, flytta över bilbarnstolarna till minibussen då?

Eller huuuuur! Jättesmidigt att 4 gånger i veckan koppla loss 2 bilbarnstolar, montera dom i minibussen, ta loss dom och montera dom i bilen igen.
Verkligen...

Nejdu, tills tjejerna blir större fixar jag nog helst med transporten själv...



4 kommentarer:

  1. Låter jättejobbigt! Om jag har fattat rätt så kan man dömas för vållande till annans, kroppskad, död om man inte har spänt fast barnet i barnstol, om det sen skulle inträffa en olycka.
    Stå på dig om det!

    SvaraRadera
  2. Det gör du rätt i. Barn ska åka säkert. Punkt slut.

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra idé att köra dem själv.

    SvaraRadera
  4. Det känns som om Sverige kommit väldigt långt när det kommer till barnsäkerhet i bil...

    SvaraRadera