tisdag 23 september 2014

Jag lämnade...


Igår lämnade jag Clara ensam på dagis för första gången. Det fanns en assistens till henne, (men inte den som kommer att vara hennes permanenta). så jag gick och satte mig på kaffebaren i närheten en stund. Jag förklarade nogsamt att hon inte får bli för varm, att hon har en våt tvättlapp i sin ryggsäck att svalka av henne med... men mötte ändå en svettig och illröd Clara när jag kom tillbaka efter drygt en timme...
Tvättlappen hade hon inte använt, hon hade bara tagit ut henne i korridoren då och då... Det är inte särskilt mycket svalare där, och det faktum att Clara bara vill gå och gå och gå hjälper ju inte mycket.
Det är därför jag har packat ner hennes favoritbok i hennes ryggsäck, för att assistenten skulle ta med sig den ut och på så sätt få Clara att sitta still...
Jag åkte hem med henne, det går liksom inte när det blir så varmt i klassrummet. Det är fortfarande drygt 30 grader ute på dagtid. Jag hoppas det svalnar av snart, då kanske Clara kan vara kvar mer än en timme...

Det var i alla fall lite mer lugnt och stillsamt i Claras klass igår. Två pojkar gråter fortfarande nästan hela tiden. Den ena pojken är från Tunisien och kan nästan ingen italienska stackarn :(
Jag märker att fröknarna blir mer irriterade på honom än på den andra pojken....

Matilde skuttade glatt in i sitt klassrum när vi kom på morgonen och verkade glad och nöjd när jag hämtade henne strax efter tolv. Hon hade målat, tittat i böcker och lekt ute i hallen där det finns mer plats att springa. Hon hade ätit upp hela sitt mellanmål och inte varit ledsen en enda gång :)

Vi får se hur det går idag, den lilla damen har nämligen varit uppe sedan kl 3....


7 kommentarer:

  1. Borde man inte ha luftkonditionering i lokalerna? Bara en tanke? Hoppas det blir lite bättre fart på Claras assistent så att hon jobbar pedagogiskt med henne.

    SvaraRadera
  2. Vilken frustration, hur svårt kan det ha varit och ta fram tvättlappen och svalka henne?! Jag skulle bli galen, du måste verkligen vara stark som fixar detta med humöret i något så när behåll, bara de där med hur ni ska ta er till gymnastiken, du /ni verkar få kämpa på alla plan för att få enkla saker att fungera! Tur att de söta töserna har just dig som MAMMA <3 Och sorry för den magstarka bilden, den är verkligen läskig.... Kram!

    SvaraRadera
  3. Skönt att det gick bättre igår! Snart har nog alla kommit in i rutinerna och det bara flyter på.

    SvaraRadera
  4. Att ni hela tiden ska drabbas av motgångar:(. men vad skönt att det flyter på så bra för Matilde.....Sedan blir jag arg när jag läser att personalen har dåligt tålamod med den lille killen som så väl behöver extra kärlek när han inte förstår språket. Grrr!!!

    SvaraRadera
  5. Men man blir ju mörkrädd. Hur svårt ska det vara att på en timma klara av att lyssna och göra det som barnets förälder sagt? Jag menar vem känner egentligen barnet bäst? Jag hoppas allt löser sig snart för er. Måste vara jätte otryggt för er när det inte fungerar.

    SvaraRadera
  6. Hoppas det gick bra i går och att hon inte var allt för trött... Samt att ni får en fin dag i dag! KRAM

    SvaraRadera
  7. Det var väl lite onödigt att gå upp klockan 3 kan man tycka, men hon kanske var ivrig att komma iväg...;)

    SvaraRadera