måndag 10 juni 2013

Fyllda zucchiniblommor

Häromdagen kom barnens farfar förbi med årets första skörd av zucchiniblommor. Oftast brukar vi bara göra en frittata med dom, men det blir som lite tråkigt i längden eftersom vi kommer att ha blommor ett tag framöver så jag letade lite inspiration på nätet. Fastnade för ett med fyllda blommor bakade i ugnen, även om jag inte använde riktigt samma ingredienser.


Först måste man skölja blommorna ordentligt och plocka ut ståndaren i mitten och dom små gröna bladen nere vid blommans "fot". Sen får man låta dom ligga och torka ett tag, eller torka försiktigt, försiktigt med papper eller handduk. Dom går lätt sönder.


Jag gjorde en röra av lök, bacon, champinjoner, persilja och färsk ricotta. Först stekte jag bacon ( i tärningar) tillsammans med den finhackade löken och lade sen ner svampen i små, små bitar. Till sist lite persilja över och lite salt och peppar. När det svalnat lite blandade jag det med ricottan. Sen var det bara att fylla blommorna och stoppa in i ugnen. Jag lät dom stå cirka 20 minuter i 200 grader.
Jag kan tyvärr inte skriva ner några exakta mått eftersom jag "höftade"....
Gott blev det i alla fall. Väldigt gott.


4 kommentarer:

  1. Vad spännande! Är det bara att ta bort den när zucchinin börjat växa då eller hur gör man? Fick en planta i födelsedagspresent med typ 3-4 blommor.. men visst inte att man kunde göra något med blommorna?! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska bara ta hanblommorna.. Här kan du läsa mer (det är samma för pumpa- och zucchiniblommor) http://olandsval.blogspot.se/2012/08/olands-guld.html

      Radera
  2. Guuuuud så gott detta lät!

    SvaraRadera