lördag 30 augusti 2014

En lus i mitt hus



Dom senaste dagarna har jag lagt märke till att Clara har kliat sig i håret rätt ofta... Jag har tittat och tittat men inte hittat något konstigt... Förräns igår eftermiddag.
En lus! 
Ropade på mamma (jädrans tur att hon är här just nu hahaha) som hittade några till vid en ordentlig genomgång. Det var bara att åka ner till apoteket och införskaffa lusshampo och luskam och sätta igång med behandlingen.
Middagen vi skulle på ställdes in eftersom den andra mamman såklart inte ville riskera att lössen bosatte sig även hos hennes barn.
Shampoot ska sitta i i 10 minuter, så vi satte barnen i matstolarna och lät dom måla så länge. Sen skölja ur shampoot och luskamma en gång till. Med Clara gick det förvånandsvärt smidigt, med Matilde fick vi vara tre för att lyckas kamma henne... Hon gillar ju inte att man tar henne i håret alls...

Idag ska jag åka till hälsokostbutiken och köpa Tea Tree olja, för jag har läst massor av tips om att några droppar sånt i shampoot kan hjälpa till att förebygga förekomsten av löss...
Ett annat tips var att göra en blandning av olivolja och tea tree och smörja in håret med och låta vara i 3 minuter för att sedan kamma igenom håret med en kam som man doppar i äppelcidervinäger.

Nu när barnen snart börjar på dagis lär det väl bli en del sånt antar jag... Jag har förstått på andra föräldrar att det är jättevanligt här.

6 kommentarer:

  1. Fy, lus och mask är det värsta! Men tea tree olja i schampot, kanske man ska testa det? För jag antar att lusepidemin börjar snart igen nu när skolorna är igång ...

    SvaraRadera
  2. Tur att ni upptäckte det snabbt ändå så tjejerna slapp tokklia sig! Det ingår väl i "paketet" med ungar dagis/skola och löss tyvärr...

    SvaraRadera
  3. Fyyyy bävar för den dagen min åker dit på löss, för det är nog itne frågan om, utan när... Tur det finns behandlingar! Å visst går kryddorna att frysa, skördar å fryser in, men det är inte samma sak som att repa helt färska... Ha en fin söndag! KRAM

    SvaraRadera
  4. På vår skola drabbas vi av löss titt som tätt. Även jag har drabbats en gång men sedan dess har jag klarat mig. Tack och lov för roligt är det inte...

    SvaraRadera
  5. Ja usch för löss. Mina har varit relativt beskonade. Grannen kom en gång och sa att de hittat på sin son och då hade våra barn lekt. Jag luskammade direkt och tack vare att grannen sa till så hann vi stoppa en lusinvasion. Vi hittade närmligen en lus i hans hår, men det var också den enda. Det var en som inte var könsmogen ännu så inga ägg lagda. Men vi tvättade givetvis med schampoot ändå och sen luskammade vi alla barnen med täta intervall ett tag framöver. Här i Sverige har de ju särskilda luskammardagar där alla luskammar samma dag för att slippa spridningen. Tyvärr gör inte alla det så det sprids ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att de haft luskammardagar på dotterns skola, för där går lössen runt runt hela tiden! Grr! Hon lever med uppsatt hår nu för att minimera risken att få löss. Hon fick en gång och det kliar på mig bara jag tänker på ordet lus. Var helt manisk i flera veckor efter att vi lusbehandlat oss - även om vi bara hittade en lus i dotterns hår. Urk....

      Radera