lördag 11 maj 2013

Fel ålder?


I julklapp fick tjejerna en jättefin interaktiv bondgård, men då var dom definitivt för små för att leka med den så vi lade undan den direkt. Idag tog jag fram den och satte i batterierna för att testa om dom var mogna för den ännu. Som åldersindikering på förpackningen står det nämligen ett och ett halvt år.  Nu glömmer jag i och för sig ofta bort att Skorpan och Loppan bara är 1,5 år på pappret. Eftersom dom är prematura är dom just nu ungefär i nivå med ettåringar... Men jag undrar ändå, är det verkligen en rimlig ålder för den här leksaken? Jag tycker den verkar väldigt för mycket avancerad för så små barn...


Djuren (6 st) står på små plattformar i olika färger markerade med nummer. Den interaktiva rösten ber barnet att sätta djur nr 3 på gräsmattan (den interaktiva plattan framför portarna), eller det blå djuret, eller djuret som låter si eller så...
Då undrar ju jag, är det vanligt att så små barn kan räkna till 6? Och även om dom kan det, känner dom verkligen igen den skrivna siffran? Färgerna känner säkert en del barn igen redan i den åldern, men jag tror kanske att inte alla gör det?
Dessutom är vissa delar för små om barnet fortfarande stoppar allt i munnen. I alla fall om man tänker som jag gör. Jag tänker att får det plats i barnets mun så är det för litet... Nojjigt kanske, jag vet inte... men hellre det än att det händer nåt.


Skorpan tyckte det var roligt en liten stund att känna på dom olika sakerna. Det roligaste var att öppna och stänga dörrarna. Det höll hon på med en bra stund innan hon tröttnade och kröp iväg till någon annan leksak.


Loppan den lilla virvelvinden välte upp och ner på hela kalaset... och drog därifrån... haha

Den här leksaken får nog vänta minst ett halvår till i alla fall... 



12 kommentarer:

  1. Oj, jag tycker det verkar alldeles för avancerat för en 1,5-åring. Den passar nog bättre till 2-åringar. Minst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den får nog vänta ett bra tag till här i alla fall... Vi kanske kan slå in den igen till nästa jul haha :)

      Radera
  2. hmm.. känns nästan mer 2,5 på den. Min dotter har precis lärt sig räkna.. Känns väldigt avancerat.

    SvaraRadera
  3. Svårt ju! Min svägerska hade samma problem =) Men det kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har ju inget bäst före :) Den får vila ett tag till :)

      Radera
  4. Ljuden kan nog barnet ha lärt sig men siffrorna och att räkna... njaa det tror jag inte. Men just som stimulans till att börja räkna och att lära sig färger verkar det vara en bra leksak. Då den har en massa smådelar ska den nog bara plockas fram vid "överseende" något år till skulle jag tro.

    Vilken är tillverkare av leksaken? Bondgården ser ut att vara en perfekt julklapp för mitt barnbarn som blir två år till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är från playmobile. Det är en jättebra leksak, och jag tror att dom kommer att ha jäötteroligt med den bara dom blir lite äldre :)

      Radera
  5. Annars tycker jag att det brukar vara tvärtom , att det står en mycket högre ålder. Men vissa leksaker funkar ju i många åldrar fast på lika sätt . Jag tror att det där att sitta och pilla med en bondgård kommer lite senare .

    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Vissa saker hänger med länge, fast på olika sätt :)

      Radera
  6. JAA! Jag lyckades, alldeles på egen hand! Får nog ge mig själv, fröken oteknisk, en klapp på axeln! :)
    Det funkar inte från mobilen, men från ipaden...

    Så roligt att dom ändå är så olika!

    SvaraRadera