torsdag 2 maj 2013

Lilla fröken Kaos

Imorse "städade" Matilde sin lekhage...
Idag på fysioterapin bad jag att få komma in en stund och prata med Matildes terapeut. Jag gör det ibland, för att stämma av och för att se vad dom jobbar med för tillfället så att vi kan göra samma eller liknande övningar hemma. För ett tag sedan sa Francesca att Matilde är kaotisk... och det sammanfattar nog den lilla fröken ganska bra. Hon har väldigt svårt för att koncentrera sig på en sak i taget. Har hon många leksaker inom räckhåll så väljer hon inte ut en att leka med, utan kryper runt och kastar sakerna bakom sig. Nyligen har hon också börjat tömma lekhagen på saker som ni kan se på bilden. 
Det är något som Francesca jobbar mycket med. Bland annat så sätter hon Matilde framför sig och håller en behållare mellan dom med någon sak i. Matilde ska ta upp saken, undersöka den och sedan lägga tillbaks den i behållaren. Det vill hon inte gärna. Hon vill helst ta upp den och kasta den bakåt/åt sidan... Envis som synden är hon också, synd för henne att Francesca är mer envis och att hon genomskådar Matildes små dramatiska scener med gråt och tandagnisslan när hon blir tvingad att lägga tillbaka saken i behållaren ;)

Idag när vi pratade så sa Francesca att det här beteendet eventuellt kan ha något att göra med ögat... Just det här att det inte intresserar henne att försöka titta närmare på sakerna hon tar upp...  Jag håller på och hör mig för efter tips på en bra ögonläkare för barn och när vi väl hittar en och får en tid så ska jag ta med mig dom foton jag har där det syns tydligt att hon skelar, så slipper jag i alla fall den där känslan jag fick på sjukhuset att inte bli trodd... 


4 kommentarer:

  1. Vart kommer den envisheten ifrån tro... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag inte alls vad du pratar om Yvonne... ;)

      Radera
  2. Bra att stå på sig även när det gäller ögat!

    Vilket område eller vilken ort skulle du rekommendara på Kos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag arbetade i Kos stad, på den tiden var det nog nästan bara där det fanns hotell. Jag ska googla lite för att friska upp minnet när det gäller gator och områden så återkommer jag :)

      Radera